Rotom

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    dpmfa479Rotom dpmfa479



    Link utili:

    png Scheda di Rotom sull'Ombra Notturna
    png Commenti di Rotom sull'Ombra Notturna
    gif Rotom su Serebii
    png Rotom su Smogon
    png Torna all'indice generale delle schede Pokemon dell'Ombra Notturna



    dpmfa479

    Levitazione

    Il Pokèmon è immune a tutte le mosse di tipo Terra, alle Punte e alle Fielepunte, inoltre ignora l'effetto dell'abilità Trappoarena.
    Gli effetti di levitazione sono annullati quando il Pokèmon è sotto l'effetto di Gravità, Radicamento o tiene lo strumento Ferropalla.
    Se il Pokèmon usa la mossa Trespolo, l'immunità alle mosse di tipo Terra non svanisce nel turno in cui Trespolo viene usato



    Tipo

    Tier

    :elettro::spettro:

    RU



    StatMin-MinMaxMax+
    PS
    50
    -241304-
    Att
    50
    122136199218
    Dif
    77
    171190253278
    Att Sp
    95
    203226289317
    Dif Sp
    77
    171190253278
    Vel
    91
    196218281309



    Nome MovesetStrumentoAbilitàNatura
    SubChargeAvanziLevitazioneTimida


    MosseEVs
    ~ Sostituto
    ~ Raggioscossa
    ~ Fulmine / Introforza Lotta
    ~ Palla Ombra
    252 Att Sp / 4 Dif Sp / 252 Vel


    La difesa e' il punto piu' forte di Rotom il suo Switch in campo e' molto simile a quello di un Registeel e di un Chansey. Puo uscire da molte situazione difficili grazie a due semplici mosse: Sostituto e Raggioscossa; l'uso di queste due mosse fa diventare Rotom un pokemon molto minaccioso ed offensivo, infatti Raggioscossa gli permette di incrementare il suo attacco speciale,mentre Sostituto blocca i cambiamenti di stato che possono colpire il nostro fantasmino, ma oltre a questo, quella di usare Sostuto è un'ottima tecnica per studiare l'avversario: se per esempio Rotom si sta scontrando contro un Claydol e' piu propabile che l'avversario usi Palla Ombra e conoscendo questo e' possibile proteggersi sfruttando un sostituto, e sempre grazie a questa mossa èp anche possibile sfuggire ad utilizzatori di mosse come Sbigoattacco o Inseguimento di nome Absol, che potrebbero poi essere messi al tappeto sfruttando attacchi di Rotom quali Fulmine, o l'introforza di tipo lotta. Oltre a questo, Rotom può sfruttare il tempo in cui è difeso da un sostituto per utilizzare Raggioscossa ed aumentare così il suo attacco speciale. Con questo trucco si può immagazzinare i potenziamenti necessari per stendere avversari come registeel e Chansey con un Fulmine, oppure nemici come Steelix o Magneton con un'introforza di tipo lotta, ed è il caso di sottolineare che un'introforza di questo tipo è ideale per Rotom, in quanto gli permetterebbe di danneggiare pokemon come Torterra o Lanturn, che altrimenti gli causerebbero non pochi problemi.


    Gli Ev assegnati servono chiaramente a massimizzare velocità e potere offensivo, m uno spread alternativo potrebbe essere di 152 Dif / 106 Att Sp / 252 Vel, che sacrificherebbe un po' di potere offensivo per la capacità di creare sostituti un po' più resistenti, al puntio da renderli capaci di incassare gli attacchi Gelopugno dei Registeel avversari.


    Il più grande problema di questo pokemon sono comunque i pokemon di tipo terra, che essendo immuni a Raggioscossa negano a Rotom la possibilità di potenziarsi, facendolo restare relativamente poco pericoloso; in particolare Steelix e Quagsire sono pokemon che riescono ad interferire molto bene, in quanto oltre ad essere immuni alle mosse di tipo elettro, non ricevono ingenti danni da Pallaombra; c'è anche da dire, che per quanto si potenzi, Rotom può essere comunque annientato dai nemici più veloci di lui che lo possano colpire in maniera super efficace, come Houndoom e Mismagius, quindi due validi compagni di squadra per Rotom potrebbero essere Hariyama e Drapion.


    Nome MovesetStrumentoAbilitàNatura
    Choiced AttackerStolascelta / LentisceltaLevitazioneTimida / Modesta


    MosseEVs
    ~ Fulmine
    ~ Palla Ombra
    ~ Introforza Lotta / Introforza Erba / Fuocofatuo
    ~ Raggiro
    252 Att Sp / 4 Dif Sp / 252 Vel

    Considerando le valide statistiche di attacco speciale e velocità, e le numerose resistenze, con una natura modesta ed una stolascelta Rotom può raggiungere una velocitàpari a 281 o addirittura di 433 se si decide di optare per una natura timida.


    Anche servendosi solo di Fulmine e Pallaombra, Rotom puo' diventare un pokemon a cui solo Steelix e Magnezon sappiano resistere, quindi per prendersi cra di questi due pokemon sarebbe utile un'introforza di tipo lottae, ma anche una di tipo erba potrebbe essere un'idea, in quanto consentirebbe di colpire efficacemente avversari come Lanturn e Donphan. Ovviamente ci sono anche opzioni minori e più difficili da utilizzare, ma si può dire he introforze di tipo ghiaccio o terra sarebbero utili rispettivamente contro avversari come Torterra o Camerupt. Fra le varie opzioni c'è anche da citare Fuoco Fatuo: può sembrare una stupidaggine usare una mossa simile su un pokemon che possa usare una sola mossa, ma questo potrebbe indurre il vostro avversario a pensare che il vostro fantasma abbia uno strumento diverso da quello che effettivamente ha, impedendogli di calcolare effettivamente la vostra pericolosità. Come mossa finale, Raggiro è la scelta migliore, sia perhè non ci son tante altre scelte, sia perchè potrebbe essere utile per rendere inutilizzabili pokemon di supporto come Chansey e Registeel.


    Come sempre, essendo limitati ad un solo attacco può causare problemi, infatti se per eempio Rotom fosse bloccato su palla ombra, Absol potrebbe facilmente scendere in campo ed usare Inseguimento, se invece il fantasma fosse bloccato su fulmine potrebbe tranquillamente scendere in campo Torterra, costringervi a cambiare pokemon e nel frattempo approfittare dell'occasione per usare Lucidatura. Se invece volete sfruttare Raggiro per pasare la vostra Stolascelta ad un Chansey,assicuratevi invece che l'avversario non possa sostituire con un pokemon che possa trarre vantaggio dalla vostra mossa. Per tutte queste ragioni, Primeape merita una menzione fra i pokemon che possono aiutare Rotom, in quanto con un attacco Zuffa potrebbe mettere al tappeto molti dei pokemon che più infastidiscono Rotom, primi fra tuttiRegisteel e Clefable.


    Nome MovesetStrumentoAbilitàNatura
    Status PlatformAvanziLevitazioneTimida


    MosseEVs
    ~ Scarica
    ~ Fuocofatuo
    ~ Tossina
    ~ Palla Ombra / Stordiraggio / Malcomune
    252 Att Sp / 4 Dif Sp / 252 Vel


    Il piccolo Rotom è in grado di abusare di quasi ogni problema di stato e lo scopo di questo set è quello di infliggere il maggior danno possibile all'avversario.Questo magnifico set è anche ottimo aiutante per tutto il team dal momento che quando i Pokemon sono paralizzati e non possono quindi agire , sono molto più facili da abbattere.I tre problemi di stato che il fantasmino utilizza per cercare di mettere sulle spine la squadra avversaria sono:La scottatura,la paralisi ed in seguito l'avvelenamento che si possono definire una combinazione eccellente.

    Scarica è una grande mossa da utilizzare,in quanto ha la possibilità del 30% di paralizzare il nemico e contemporaneamente infligge un danno molto elevato ai pokemon dell'aversario.Fuocofatuo è sicuramente una mossa molto utile che può salvare Rotom in molte situazioni,ad esempio contro gli Sweeper Fisici, che permette al fantasmino di sconfiggerli con molta facilità, dal momento che Fuocofatuo dimezza l'attacco.In questo modo il nostro fantasma ha la possibilità di distruggere anche i Pokemon di tipo Acciaio i quali sono immuni a Tossina.Pokemon resistenti come Porygon2 e Lanturn possono essere molto difficili da abbattere con il vostro piccolo Rotom cosi Tossina svolge un ottimo lavoro, uccidendo i pokèmon a poco a poco.Palla Ombra è la scelta migliore per gli attacchi offensivi dato che ha più potenza di Scarica. Stordiraggio può essere usato al posto di palla ombra se si ha la necessità di un problema di stato aggiuntivo. Infatti stordiraggio può bloccare l'attacco nemico, o semplicemente far scendere i Ps dei pokèmon avversari.L'aggiunta di Malcomune alle mosse di Rotom è estremamente utile. Poichè Rotom ha pochi Ps, Malcomune può aiutare a curare una grande quantità dei suoi PS,soprattutto contro Chansey ,considerando il numero di PS massimi che può raggiungere. Infine, sostituto è un ottima mossa per protteggere il fantasmino dalle mosse dell'avversario e lo aiuta a evitare mosse come Tossina o Fuocofatuo.

    Quando si utilizza questo ottimo set è importante avere Pokémon in squadra che possono trarre vantaggio dal problema di stato che si vuole mettere all'avversario.Ad esempio, se si sta utilizzando un Pokémon che è relativamente lento come Azumarill, paralizzando l'avversario,lo si può aiutare ad eseguire la prima mossa, consentendogli cosi di diventare più potente.Sweeper come Feraligatr odiano quando Slowbro cerca di porre fine ai loro attacchi, avvelenandoli.Slowbro,perdera' gradualmente HP per colpa di Tossina e cosi anche la sua capacità di muro, oltre a diventare fragile difensivamente. Tutto sommato, questo set di Rotom apre molte opportunità per i tuoi Sweeper, muri ecc... consentendogli di accumulare piu potenza del solito.

    Nome MovesetStrumentoAbilitàNatura
    RestTalkAvanziLevitazioneSicura


    MosseEVs
    ~ Riposo
    ~ Sonnolalia
    ~ Scarica
    ~ Fuocofatuo
    252 Ps / 252 Dif / 4 Att Sp

    While Rotom isn't seen as a bulky Pokemon, it’s capable of countering some of UU's biggest physical threats, most notably Swellow, Scyther, and any Fighting-type. The reason for this is because of Rotom’s fantastic dual typing that boasts multiple resistances or immunities to Fighting, Flying, Bug, and Ground.

    Rotom is bulky enough to survive many hits coming from physical sweepers. For example, Hitmonlee and Hitmontop both fail to 2HKO Rotom with Stone Edge, meaning Rotom can burn them with Will-O-Wisp, making them close to useless. Swellow doesn't come close to a 3HKO with Brave Bird, and Scyther fares even worse. Not only can that, but this set also handles Dark-types like Absol that may attempt to Pursuit you, because Pursuit will fail to OHKO assuming you stay in, allowing Rotom to cripple them with Will-O-Wisp. Once Rotom has taken multiple hits, it can heal off the damage with Rest, while Sleep Talk prevents Pokemon from setting up on you while you are sleeping.

    Due to the fact that Rotom is being used defensively, it makes one of the best Rapid Spin blockers in UU, being able to switch in on many Rapid Spinners fearlessly and cripple them with Will-O-Wisp, as most of them are physically based. With this being said, if your team's goal consists of setting up as much entry hazards as possible, Rotom is a prime candidate to prevent the entry hazards from being removed. Due to Rotom's heavy EV investment in Defense, it is vulnerable to high-powered specially-oriented assaults. For example, a Modest Life Orb Milotic can OHKO Rotom with Hydro Pump if Stealth Rock is in play. To fix this problem, pairing Rotom with Pokemon who boast a high Special Defense stat can be helpful. Chansey and Registeel are excellent choices for switching into special attacks. Chansey is the number one special wall in UU thanks to her incredible special bulk and has multiple support moves to aid the team as a whole, including Wish, Stealth Rock, Toxic, and Thunder Wave. Registeel is also capable of inflicting status and setting up Stealth Rock, but it also boasts an immunity to Poison-type attacks and useful resistances to Grass-, Ghost-, and Dark-type moves.


    Nome MovesetStrumentoAbilitàNatura
    Screen SupportAvanzi / Creta LuceLevitazioneTimida


    MosseEVs
    ~ Riflesso
    ~ Schermo Luce
    ~ Fulmine / Palla Ombra
    ~ Fuocofatuo / Malcomune
    252 Ps / 4 Dif Sp / 252 Vel

    While Rotom may not have the greatest of defensive stats, its handful of immunities and reasonably high Speed allow it to become an effective dual screener, while still being able to cripple dangerous physical threats with Will-O-Wisp.

    The procedure for using this set is quite simple: use either Reflect or Light Screen depending on the situation you’re in, followed by Will-O-Wisp to cripple the opposing Pokemon, assuming you opt for it. When facing a strong physical attacker like Feraligatr, it would be a better idea to burn it with Will-O-Wisp instead of trying to set up Reflect first, since a burned Feraligatr’s Attack will a be lowered permanently, unlike Reflect's five (or eight depending your item) turn duration. If you dislike using Will-O-Wisp, Pain Split is an excellent secondary option. It gives Rotom much more longevity, allowing it to set up screens more than once, not to mention the fact that Rotom boasts a reasonably low HP stat, which helps it heal back more of its health with Pain Split, especially against bulky threats like Registeel and Chansey. As for the offensive options, Thunderbolt is preferred over Shadow Ball due to its higher Base Power and neutral coverage; however, Shadow Ball is an option if you feel the need to hit Ground-types or Electric-types harder.

    Maximum Speed allows Rotom to have a chance at setting up the desired screen before being hit by an attack, and 252 HP EVs provide maximum overall bulk. Leftovers is normally recommended over Light Clay as it will let Rotom take more hits by replenishing its health, but Light Clay can be used if you feel the need for extra team support.

    It is recommended to have teammates who can take advantage of the dual screens, especially set-up sweepers. Great examples of these type of Pokemon include Feraligatr, Mismagius, and Houndoom. With dual screen support, Feraligatr is capable of achieving more Dragon Dance boosts, Mismagius will boast a tougher Substitute to break, allowing it to boost up with Calm Mind, and Houndoom can set up multiple Nasty Plot boosts. Other Pokemon who can use the dual screens effectively are powerful but frail sweepers, like Blaziken and Rampardos. Blaziken is arguably the best wallbreaker in UU, but its frailness tends to end its life quite quickly, meaning that having dual screen support will give Blaziken more survivability. Rampardos has pathetic defensive stats, but massive base 165 Attack. With dual screen support, Rampardos has a higher chance of getting the Rock Polish needed attempt a sweep.


    Nome MovesetStrumentoAbilitàNatura
    Substitute + Pain SplitAssorbisferaLevitazioneTimida


    MosseEVs
    ~ Sostituto
    ~ Malcomune
    ~ Fulmine
    ~ Palla Ombra
    252 Att Sp / 4 Dif Sp / 252 Vel

    This set aims to keep Rotom alive as long as possible while still packing some offensive power. With Substitute, Rotom can block damaging status moves such as Thunder Wave and Toxic from Registeel or Chansey. It also protects Rotom from Sucker Punch from Pokemon such as Toxicroak, allowing it to safely revenge kill them. In addition, Substitute is useful for easing prediction when Rotom expects a switch. However, Life Orb recoil and Substitute damage will pile up quickly. This is where Pain Split comes in. Pain Split allows Rotom to get back to near-perfect health due to its low base 50 HP. Substitute and Pain Split work as a useful stalling strategy for Rotom, especially as one of its common switch-ins, Chansey, can’t touch it behind a Substitute, while Rotom can Pain Split it to get back to full health. The combination of Thunderbolt and Shadow Ball provides Rotom with almost perfect coverage, as the only common Pokemon in UU who resists it is Steelix.

    Opzioni Team



    Rotom generally appreciates having entry hazards set up on the opponent’s field for both the defensive sets and offensive sets, particularly Stealth Rock and Spikes. Entry hazards help the defensive versions of Rotom due to the fact that it forces many switches because of its handy resistances and immunities, while giving offensive Rotom the chance to turn certain 2HKOs into OHKOs. Registeel and Donphan are both incredible at setting up Stealth Rock because of their great bulk, while Froslass is capable of setting up multiple Spikes because of her very high Speed and access to Taunt.

    Offensively, Rotom has a hard time dealing with Pokemon who have a high Special Defense stat, like Registeel and Chansey. Registeel can easily paralyze Rotom, making it less effective as a sweeper, while Chansey can easily Toxic stall Rotom to death (unless Rotom is behind a Substitute, preventing status effects). Fighting-types are prime candidates for partners, as they can deal with the aforementioned threats relatively easily. Primeape is an excellent Pokemon to use because of its powerful Close Combat, while also having U-turn to scout the opponent’s switch-in, giving you the upper-hand. Pokemon who benefit from status are also reliable switch-ins to these Pokemon, such as Quick Feet Ursaring for Thunder Wave and Guts Swellow for Toxic. Not only do specially defensive Pokemon give Rotom trouble, but Pursuiters are Rotom’s worst nightmare. Common Pursuit users, like Drapion and Absol, will love to switch in on Rotom and attempt to destroy it with Pursuit, especially if Rotom is Choice-locked into Shadow Ball. It’s never easy to tell whether your opponent carries a Pursuiter, so using Pokemon who force switches are a perfect strategy at revealing parts of your opponent’s team. Donphan is excellent at utilizing Roar because of its excellent physical bulk, allowing it to effectively force the Pokemon to switch out in place of another. Another strategy at revealing parts of your opponent’s team is by using Pokemon with U-turn. Yawn / U-turn Uxie and Primeape are excellent choices as the former forces the opposing Pokemon to switch out or fall asleep, while the latter uses its high powered Close Combat to force switches, allowing it to use U-turn and bring in a more appropriate Pokemon for the switch-in. If you successfully scout the opponent's team and notice a Pursuit-user, then you can try to eliminate it by using Rotom as bait and double switching to your Pursuit counter once they switch in.

    Defensively, Rotom is usually EVed to take physical hits and therefore lacks the ability to take strong special attacks, meaning anything with a high Special Attack stat that is using a high powered special move will decimate Rotom with ease. For example, a Life Orbed Blaziken will always OHKO RestTalk Rotom with Fire Blast. For this reason, using Pokemon who boast high Special Defensive stats are definitely worth considering. Registeel is an excellent option because of its high Special Defense and resistance to Rotom’s Dark- and Ghost-type weaknesses, allowing it to set up Stealth Rock or cripple the opposing Pokemon with Thunder Wave or Toxic. Chansey is another perfect specially defensive Pokemon to use, as it boasts extraordinary special bulk. It also has access to various support options, most notably Wish.

    Altre Opzioni



    Rotom doesn't really have too many options, as its movepool is rather limited. For support options, Rotom can use Rain Dance on a Rain Dance team, and it can work well in conjunction with Thunder. It also has Spite to reduce PP on one of the opponent’s moves, but Rotom usually has better things to do. Lastly, Rotom can use Thunder Wave, but usually Discharge is a superior option as it has a reasonably high chance at inducing paralysis, while also causing a decent amount of damage at the same time. On the offensive side, Rotom has moves like Dark Pulse, Ominous Wind, and Sucker Punch. STAB Shadow Ball already hits whatever Dark Pulse would hit for super effective damage. Ominous Wind isn’t a very useful option, since Rotom doesn’t have the bulk to keep trying to increase its stats, while Sucker Punch is an even poorer option as it receives no STAB and Rotom has too pathetic an Attack stat to make it viable.

    EVs



    On more defensive sets, Rotom needs max HP to survive as many hits as possible. For the RestTalk set, max HP and max Defense allows Rotom to effectively deal with physical attackers, while on the Screen Support set, Rotom should be running max Speed to set up screens before getting hit. Non-defensive sets should run max Special Attack and Speed to do as much damage as possible and outpace threats like max Speed positive natured Moltres.

    Considerazioni



    Rotom may appear to be outclassed by Mismagius due to the latter's higher Special Attack and Speed, but Rotom has a couple of unique traits. It has a fantastic dual typing that boasts many immunities and resistances that allow it to handle many physical threats, a plethora of status inducing moves, and an unresisted STAB attack combo (Steelix and Magneton the only exceptions). This little plasmatic ghost should never be looked down upon, as it can become quite a nuisance towards the opponent.

    Counters



    Chansey is probably Rotom’s biggest counter because of her extremely high Special Defense and HP stats, allowing Chansey to cripple Rotom with Toxic or Thunder Wave while shrugging off any damage taken. Registeel works the same way as Chansey, as it boasts great special bulk and can cripple Rotom as well. The only problem the aforementioned counters have is if they're up against SubCharge Rotom, as they can't do anything against it. Lanturn, on the other hand, is capable of countering the SubCharge set due to its Volt Absorb ability and great Special Defense and HP and can then proceed to hit Rotom hard with Surf.

    Pokemon who boast a high Special Attack stat and powerful special moves can end Rotom with ease. Examples of these include Blaziken, Magmortar, and Espeon. All of the aforementioned Pokemon are capable of OHKOing Rotom if they are wielding Life Orb or Choice Specs and using their respective STAB attacks. Raikou's ability to utilize a SubCM set effectively is also a great counter towards Rotom, setting up unbreakable Substitute's after a couple of Calm Mind boosts.

    Dark-types can switch into Rotom’s Shadow Ball and can end it quickly with STAB Pursuit, particularly Drapion and Absol with their high Attack stats. Umbreon, although not commonly seen using Pursuit, has the bulk to withstand several Thunderbolt attacks from Rotom, allowing it to seriously damage Rotom with Payback. Also, its Synchronize ability will make Rotom think twice before burning it with Will-O-Wisp, as it will be burned too. Grass-types like Torterra and Venusaur are effective switch-ins to Rotom as well, boasting a resistance to Thunderbolt and having decent overall bulk, allowing them to hurt Rotom with their respective STAB moves; though they should watch our for Will-O-Wisp and the occasional Hidden Power Ice.

    Edited by Araluke - 30/10/2011, 10:09
     
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  2. -Drifblim-
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